مضرات لامپ های کم مصرف

اثرات نامطلوب لامپهای کم مصرف

 

 

پژوهشگران کشور با تحقیقاتی اثرات نامطلوب لامپهای کم مصرف بر مغز جنین، کاهش حافظه، پوست و چشم را به اثبات رساندند و ضمن هشدار نسبت به نحوه استفاده از این لامپها خواستار ایجاد پروتکلی برای معدوم سازی یا استفاده صحیح از آن شدند.

به گزارش مهر، لامپهای فلورسنت فشرده (CFL) که در ایران به نام "کم مصرف" عرضه می شود در اوایل دهه ۱۹۸۰ به بازار آمد و همزمان با ورود این نوع لامپها هشدارهایی در زمینه اثرات نامطلوب این نوع لامپها گزارش شد. در این راستا پروژه های تحقیقاتی در شرکتهای دانش بنیان اجرا شد که برخی از ادعاها در زمینه اثرات زیان بار لامپهای فلوروسنتی به اثبات رسید

 

لامپ کم مصرف در دسته لامپ های فلورسنت قرار می گیرد و تولید نور آن تقریبا با لامپ مهتابی یکی است. مقدار زیاد اشعه ماورای بنفش این لامپ در طولانی مدت، آسیب های جدی به چشم، پوست و ... وارد می کند.

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند: لامپ‌ کم مصرف می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. افرادی که پوستی حساس دارند، بیش از سایر افراد از این لامپ‌ها آسیب می‌بینند، چون میزان پرتو ناشی از آنها از لامپ‌های معمولی بیشتر است.

کارشناسان انجمن پوست انگلیس معتقدند: لامپ‌های کم مصرف موجب تسریع ابتلا به بیماریهای پوستی و از جمله سرطان پوستو هم‌چنین سرگیجه و میگرن در افراد مبتلا به صرع می‌شوند.

همچنین متخصصان هشدار داده اند که استفاده مداوم از لامپ های فلورسنت موجب بروز عوارض بسیاری از جمله سردرد،  اگزماو دیگر عوارض پوستی می شود.

به گزارش هلت دی نیوز، بسیاری افراد نسبت به لامپ های الکتریکی حساس هستند و همین امر موجب می شود عوارض استفاده از لامپ های فلورسنت در آنها بیش از دیگران بروز کند.

لذا متخصصان پوست به این نتیجه رسیده اند که بهتر است در محل هایی که افراد مدت طولانی در آنجا حضور دارند از این لامپ ها استفاده نشود و در عوض در مکان های عبور و مرور، راهروها، پارکینگ ها و دستشویی ها می توان از این گونه لامپ ها استفاده کرد.

عوارض لامپ های فلورسنت در مواردی به قدری شدید است که موجب بروز دانه های قرمز پوستی و  اگزمای شدیدمی شود.

 

مكانیسم تولید نور در لامپ‌های رشته‌ای متفاوت از لامپ‌های فلورسنتی فشرده است. نور حاصله از لامپ‌های فلورسنتی ناشی از بخارات فلز جیوه است.

تكه‌های خرد شده لامپ‌های کم مصرف و مهتابی مانند لامپ‌های معمولی بی‌ضرر نیستند، زیرا جیوه ی موجود در آنها سمی است. از این رو پس از خراب شدن و شکستن نمی‌توان نظیر لامپ رشته‌ای آنها را دور انداخت، بلكه باید با دقت و احتیاط آنها را جمع‌آوری كرد تا جیوه در هوا و محیط پخش نگردد.

همچنین باید با خرید لامپ‌های استاندارد، رعایت نكات فنی حین نصب و استفاده، از قبیل رعایت فاصله از بی‌خطر بودن آن اطمینان حاصلکرد...

 

مضرات لامپهای کم مصرف

لامپهای کم مصرف همانند لامپهای فلوروسنتی لوله ای هستند که برای تولید نور سفید به میزان 5 میلیگرم "جیوه" (quicksilver) استفاده می شود. لامپهای مهتابی بر خلاف لامپهای رشته ای که 5 درصد انرژی را به نور تبدیل می کند قادرند 95 درصد انرژی را به نور تبدیل کنند.

باتوجه به اینکه  "جیوه" ماده سمی است اظهار داشت: انتشار این ماده در محیط، اثرات نامطلوبی بر روی مغز جنین، عقیم شدن، سردرد و کاهش حافظه دارد. از این رو در حال حاضر در دنیا استفاده از این ماده در تولید "ترموستات" و "دماسنج" ها ممنوع اعلام شده است.

 مشکل اصلی این ماده سمی زمانی است که لامپهای کم مصرف شکسته می شود و جیوه آن در محیط منتشر می شود ؛ تنکستن موجود در لامپهای رشته ای به مرور مستهلک و جباب شیشه ای آن به پودر "سیلیس" تبدیل می شود ولی زمانی که لامپهای فلوروسنتی فشرده شکسته می شود پودر جیوه بر روی وسایل و اشیای موجود در محیط می نشیند که در این صورت لازم است ضمن استفاده از دستکش و دستمالهای تنظیف، سیستمهای تهویه، برودتی و جاروبرقی خاموش شود تا از انتشار آن در محیط زیست جلوگیری شود. علاوه بر این، لامپهای کم مصرف باید در مراکز بازیافت ویژه ای جمع آوری شود تا با زباله های معمول معدوم نشوند.

 لامپهای کم مصرف از تغییر فرکانس (شدت و ضعف نور) برخوردار هستند که این امر موجب آسیب رساندن به چشم و ایجاد بیماریهایی چون آب مروارید می شود.  یونیزاسیون نورهای لامپهای فلوروسنتی در دراز مدت اثرات تخریبی بر روی بافت های پوست ایجاد می کند از این رو بر اساس پروتکلهای جهانی استفاده از این لامپها در سوله های جوجه کشی، مرغداری ها، گاوداریها و صنایع تبدیل چون پوست و چرم که زمینه های فساد آنها را فراهم می کند جلوگیری می شود. خطرات زیست محیطی لامپهای فلورسنتی به گونه ای است که لامپ فلورسانتی بر روی خاک شکسته شود تا چند سال هیچ گیاه و درختی در آن منطقه قادر به رشد نیست..

 

 

هوشمند سازی

 

 

• تا کنون ممکن است با عبارت های " خانه هوشمند " ، " اتوماسیون منزل " ، "اتوماسیون خانگی" ، "اتوماسیون ساختمان" ویا عبارات مشابه برخورد کرده باشید. " خانه هوشمند" در واقع سامانه کنترلی است که برای مدیریت تجهیزات گوناگون در یک محیط مسکونی جهت افزایش آسایش ، امنیت و همچنین کاهش مصرف انرژی الکتریکی به کار گرفته می شود. بطور اختصار می توان به امکانات : حفاظتی ، امنیتی ، موزیک ، روشنایی، کنترل پریزهای برق یا هر نوع مصرف کننده الکتریکی دیگر ، گرمایش/ سرمایش ، پرده ها یا سایه بان های الکتریکی در یک خانه اشاره نمود. تجهیزات کنترل شونده توسط سامانه   " خانه هوشمند" می توانند شامل کل یا بخشی از موارد فوق باشند .


 

 

2 - ساختار سیستم خانه هوشمند  : 
    • کلیه سیستم های اتوماسیون ساختمان مبتنی بر چند بخش اصلی زیر می باشند :
        حسگرها (Sensors) بعنوان ابزارهای تشخیص یا اندازه گیری 
        عملگرها (Actuators) برای اجرای فرامین برنامه ریزی شده
        ماژول های کنترل ( واحد های کنترل یا سیستم HMI) بعنوان رابط بین کاربر (انسان ) و سیستم
        شبکه (Network) یا بستر ارتباطی برای برقراری ارتباط مابین بخش های مختلف سیستم

با این تعاریف هر سیستم اتوماسیون می تواند شامل یک یا چندین واحد کنترل ( ماژول کنترل ) برای فضاهای (زون های) مختلف باشد.



3 - انواع سیستم های خانه هوشمند 
    • سیستم های " خانه هوشمند" را می توان از چند بعد دسته بندی نمود. 

    • بعنوان مثال می توان آنها را به دو دسته " متمرکز(centralized) " و یا "غیرمتمرکز(decentralized)" تقسیم کرد. در نوع اول وجود یک کنترل کننده هوشمند مرکزی برای عملکرد سیستم واجب و حیاتی است و در نوع دوم عملا کلیه اجزای سیستم هوشمند بوده و با حذف یک المان مابقی سیستم قادر به ادامه کار می باشد.

    • از لحاظ قابلیت برنامه پذیری نیز بطور معمول می توان سیستم ها را به دو نوع "برنامه پذیر" و "غیر قابل برنامه ریزی" تفکیک نمود. در نوع اول کلیه المان ها دارای قابلیت برنامه ریزی بر اساس منطق مورد نیاز کاربر بوده و در نوع دوم تعدادی گزینه کاربردی توسط شرکت سازنده از پیش در سیستم تعبیه می گردد و کاربر عملا قادر به انتخاب یا حذف گزینه ها و امکانات در چهارچوب تعیین شده توسط سازنده می باشد. 

    • دسته بندی سوم از لحاظ نحوه چیدمان یا "ترکیب بندی فیزیکی (Configuration)" قابل بررسی می باشد. بدین معنا که می توان یک سیستم را فارغ از انواع فوق ، به دو صورت "یکجا" یا "گسترده" طراحی و نصب نمود. در نوع اول سعی می گردد کلیه اجزای قابل تمرکز در یک محل(بعنوان مثال کنترل کننده مرکزی ، منابع تغذیه ، عملگرها و...) را بطور مجتمع در داخل تابلو کنترل مرکزی مستقر نمود. لذا در این روش تنها اجزایی مانند کلیدها و حسگرها در محل های مورد نیاز در ساختمان نصب می شوند. در روش دوم بطور معکوس سعی می گردد که کلیه اجزا حتی المقدور نزدیک به محل های مورد نیاز مستقر گردند.
 


4 - قابلیت های سیستم خانه هوشمند 
    • قابلیت ها یا امکانات انتخابی برای یک سیستم " خانه هوشمند " در مرتبه نخست تابع سطح توقع کاربر از سیستم ،  انتظارات وی و همچنین بودجه در نظر گرفته شده می باشد. سپس بر اساس چهارچوب های تعریف شده در بخش اول و امکانات سازندگان مختلف ، می توان نسبت به انتخاب گزینه مناسب تصمیم گیری نمود. در اینجا بعنوان نمونه به امکانات و قابلیت های سیستم خانه هوشمندTERNARI محصول کمپانی INELI از کشور اسپانیا که دارای سابقه طولانی در تولید سیستم های خانه هوشمند است ، اشاره می گردد.

    سیستم های حفاظتی :
              • تشخیص دود یا آتش ( اعلام حریق )
              • تشخیص نشتی گاز
              • تشخیص نشتی آب
              • کنترل خودکار شیرهای گاز و آب در صورت نشتی
              • پخش آلارم صوتی و تصویری
             • تماس خودکار با شماره های تعیین شده از طریق تلفن

    سیستم های امنیتی :
             • سیستم ضد سرقت با تشخیص باز شدن درب یا پنجره و یا حضور انسان
             • کنترل و مشاهده تصاویر دوربین های مدار بسته
             • تماس خودکار با شماره های تعیین شده از طریق تلفن ( با پلیس یا شماره مورد نظر )
             • پخش آلارم صوتی و نوری


    سیستم های صوتی و تصویری :
             • پخش موزیک
             • رادیو FM با قابلیت ذخیره سازی ایستگاه های مختلف
             • امکان ارتباط صوتی یا صوتی-تصویری دو طرفه (سیستم اینترکام ) بین فضاهای مختلف
             • کنترل آیفون معمولی یا تصویری با قابلیت دریافت صدا ، تصویر و باز نمودن درب 
             • امکان انتقال مکالمه با آیفون درب ورودی به خط تلفن در صورت عدم حضور افراد در منزل

    سیستم روشنایی :
             • سازگاری با انواع لامپ های رشته ای ، هالوژن ، فلورسنت و کم مصرف
             • تنظیم شدت نور لامپهای رشته ای و هالوژن (دیمر)
             • خاموش و روشن شدن تصادفی لامپ ها در شب برای شبیه سازی حضور
             • استفاده از کلید های معمولی بعنوان ابزار کمکی ارسال فرامین
             • کنترل سیستم روشنایی از طریق حسگرهای نور و حضور ، بصورت دستی ، از طریق برنامه ریزی زمانی ، توسط ریموت و یا تلفن

    مصرف کنندگان الکتریکی :
             • کنترل کلیه مصرف کننده های الکتریکی از قبیل روشنایی ( کولر ، هیتر ) لباسشویی ، تلویزیون و سیستم آبیاری
             • کنترل مصرف کننده های الکتریکی بطور دستی ، خودکار ( برنامه ریزی زمانی ) و از راه دور ( خط تلفن )
             • کنترل مصرف کننده دارای ریموت کنترل مادون قرمز از طریق به حافظه سپاری سیگنال های هر دستگاه و کنترل همه آنها توسط یک ریموت کنترل ( مانند ضبط صوت ، تلویزیون،دستگاه های پخش ، CD یا DVD

    پرده ها و سایه بانهای الکتریکی :
            • کنترل پرده ها یا سایه بانهای الکتریکی در انواع نصب درونی و بیرونی
            • کنترل پرده ها یا سایه بانها با استفاده از سنسورهای هواشناسی برای تشخیص شدت وزش باد ، تشخیص نور صبح عصرو تشخیص بارش باران
            • کنترل بطور دستی ، خودکار ( برنامه ریزی زمانی یا سنسورهای هواشناسی ) و یا از راه دور (خط تلفن)
            • کنترل تصادفی پرده ها یا سایه بانها در روز و شب برای شبیه سازی حضور

    کنترل از راه دور ( خط تلفن ) :
            • کنترل خانه توسط خط موبایل یا خط تلفن ثابت با مطلع بودن از کد امنیتی 
            • کنترل جمعی خاموش و روشن سیستم های صوتی ، روشنایی ، پرده ها و گرمایش/سرمایش
            • کنترل مجزای خاموش و روشن برای مصرف کننده های تعریف شده
            • اتصال به سیستم اینترکام برای پخش صدای تماس گیرنده در خانه
            • شنیدن پیغام های صوتی گذاشته شده ، حذف پیغام های قدیمی یا غیرلازم و ضبط پیغام صوتی جدید
            • اطلاع از وضعیت آلارم ها و رویدادهای رخ داده در سیستم های حفاظتی یا امنیتی
            • فعال یا غیرفعال سازی سیستم های حفاظتی یا امنیتی
            • فعال یا غیرفعال سازی گزینه شبیه سازی حضور

    سیستم ارتباطی :
            • استفاده از سیستم بعنوان یک تلفن پیغام گیر ، دارای دفترچه تلفن داخلی و امکان تماس سریع با شماره های اضطراری (پلیس ، آتش نشانی و .. )
           • امکان ضبط صدای استفاده کننده برای سیستم پیغام گیر
           • امکان شنیدن پیغام های گذاشته شده از راه دور و از طریق تماس تلفنی
           • امکان کنترل سیستم ها به کمک ریموت کنترل 

    سیستم سرمایش/گرمایش :
          • کنترل کولر (آبی یا گازی) ، هیترهای الکتریکی و یا فن کوئل ها
          • تنظیم دمای محیط در دمای مطلوب
          • کنترل سیستم گرمایش/سرمایش بطور دستی ، خودکار (برنامه ریزی زمانی) و از راه دور (خط تلفن)
          • امکان کنترل کولرهای اسپیلت از طریق امواج مادون قرمز

    امکان ایجاد سناریوی دلخواه :
          • امکان تعریف چند سناریو (برنامه) در هر واحد کنترل برای کنترل تجهیزات تعریف شده در فضای (زون) مذکور
          • در سناریوی هر زون وضعیت های دلخواه از قبیل روشن یا خاموش بودن سیستم ها به حافظه سپرده شده و به محض لمس کلید سناریو آن وضعیت اجرا می گردد.
          • تعریف سناریوی خروج از منزل برای مدیریت کلیه زون ها بعنوان مثال خاموش شدن کلیه چراغ ها ، خاموش شدن سیستم گرمایش/سرمایش ، بسته شدن پرده ها ، روشن شدن دوربین ، فعال شدن سیستم های امنیتی و حفاظتی و ...

                        مثال های عملی :
    • خروج از منزل : تقریباً تمام افراد به انجام بررسی های خاص هنگام خروج از منزل عادت نموده اند. این بررسی ها می تواند شامل خاموش نمودن تمامی یا اکثر چراغهای منزل ، جدا نمودن برخی از مصرف کننده ها (مانند لباسشویی یا تلویزیون) از برق ، بستن برخی از پرده ها ، خاموش نمودن کولرها ، فعال نمودن سیستم امنیتی یا دزدگیر(در صورت وجود) و موارد دیگر باشد. از قابلیت های خانه هوشمند انجام خودکار این کارها با فشردن یک کلید در هنگام خروج از منزل می باشد.


    • شبیه سازی حضور : در هنگام خالی بودن منزل در طول روز پرده های الکتریکی و در هنگام شب لامپ ها و پرده های الکتریکی به طور کاملاً تصادفی مورد استفاده قرار می گیرند تا از دید ناظر خارج از ساختمان ، منزل خالی از سکنه به نظر نیاید.


    • کنترل منزل با خط تلفن : با استفاده از خط تلفن ثابت یا موبایل می توان از وضعیت منزل اگاه شد و یا با انجام تماس تلفنی ، کنترل های لازم را انجام داد. به عنوان مثال در صورت بروز نشتی گاز ، تشخیص دود یا ورود سارق به منزل این اتفاقات به اطلاع صاحب منزل رسانده می شود. همچنین صاحب منزل با تماس با سیستم قادر خواهد بود به پیغام های تلفنی گوش داده ، سیستم روشنایی را کنترل نموده ، لباسشویی و یا کولر را روشن یا خاموش نماید.


    • برنامه ریزی : با استفاده از امکانات برنامه ریزی می توان بر اساس زمان یا فرامین از حسگرهای مختلف مانند حسگر حرکت یا حسگر تشخیص نور ، سیستم روشنایی ، پرده ها و مصرف کننده ها را مدیریت نمود.به عنوان مثال باز شدن برخی از پرده ها به صورت خودکار در ساعت مشخص یا طلوع خورشید ، روشن شدن برخی از چراغ ها در ساعت مشخص و یا غروب خورشید و همچنین برنامه ریزی برای روشن و خاموش شدن خودکار لباسشویی یا پلوپز در زمان های تعریف شده.


    • ریموت کنترل : برای کنترل امکانات موجود می توان از یک ریموت کنترل مشابه سایر ریموت کنترل های موجود برای سیستم های صوتی و تصویری موجود در منازل استفاده نمود.همچنین می توان کدهای ریموت های مذکور را به حافظه ریموت مربوط به سیستم خانه هوشمند سپرد که به کمک آن سایر تجهیزات صوتی و تصویری را کنترل نمود.
 


5 - سیستم اتوماسیون ساختمان KNX 
    • یکی از مشهورترین سیستم های اتوماسیون ساختمان ، محصولاتی هستند که بر پایه استاندارد بین المللی KNX تولید می شوند. محصولاتی که بر پایه این استاندارد یا سایر استانداردهای بین المللی باز Open Protocolsتولید می شوند قابلیت کارکرد در کنار یکدیگر و در یک سیستم را دارا می باشند فارغ از اینکه توسط کدام تولید کننده در جهان تولید می شوند.
از دیگر ویژگی های این استاندارد ، هوشمند بودن هر المان (قابلیت غیر متمرکز نمودن سیستم) و همچنین وجود رنج کاملی از محصولات قابل برنامه ریزی و برنامه ریزی شده توسط سازندگان مختلف می باشد. از الزامات پیاده سازی سیستم های بر پایه این استاندارد ، گذراندن دوره های آموزشی لازم و اخذ تاییده رسمی از موسسه جهانی KNX می باشد که این شرکت موفق به اخذ گواهینامه مذکور گردیده است .         (WWW.KNX.ORG)
          

 

 

 

 

   
   

کاربرد نور طبیعی در معماری و تولید انرژی

کاربرد نور طبیعی در معماری و تولید انرژی

 

نور سر چشمه ی وجود همه ی هستی است. با روشن کردن سطح اجسام، نور به آنها پیرامون و یک محیط مرئی را اهدا می کند. و جمع شدن سایه در پشت آنها به اجسام عمق می دهد. اجسام تنها در مرزهای روشنایی و تاریکی است که معنی پیدا می کنند، و شکل خود را به دست آورده و نشان می دهند، روابط داخلیشان کشف می شود، و مانند حلقه های زنجیر تا بی کران به هم متصل می شوند. نور به اجسام، استقلال و خود مختاری می بخشد و هم زمان، وابستگی های آنها را محدود می کند. ما حتی می توانیم این طور بیان کنیم که نور به هر شیء در محیط اطراف خود آنقدر ترفیع می دهد که آن شیء کاملا مشخص شده و با سایر اشیاء فرق می کند.

 برای انسان های نخستین، نور به عنوان وسیله ای برای محاسبه ی زمان محسوب می شد. اشعه های پر انرژی نور که از فاصله دور خورشید به زمین منعکس می شوند، به احساس و درک انسان اولیه از امکان شکل اساسی می دهد. این نور که به وسیله ی بازشوهایی به داخل فضاهای ساخته شده ی او کشیده می شد، این امکان را به انسانی که داخل آن سکونت داشت می داد که وجودش را در ارتباط بت محیط اطراف درک کند و بفهمد.
امروزه پیشرفت فنی و تکنولوژی، نورپردازی مصنوعی را تسهیل کرده است. ولی به وسیله نور پردازی مصنوعی، انسان از ارتباطش با طبیعت دور می ماند و این رابطه را از دست می دهد. نور طبیعی را می توان به فضای داخلی معماری هدایت به طوری هدایت کرد که آن به آن فضا عمق بخشیده و آن را تعریف کند و فضاهایی بسیار مهیج و تحریک کننده به وجود آورد. 
نور به تنهایی نمی تواند ظهور دلچسبی داشته باشد. حتما باید در کنار نور تاریکی هم وجود داشته باشد تا نور موجودیت خویش را به وجود آورد. تاریکی است که درخشندگی نور را بر می افروزد و قدرت نور را آشکار می کند.

استفاده ی موثر از انرژی نور طبیعی:
موثر ترین روش استفاده از نور خورشید تامین روشنایی با نور طبیعی است. حتی بهترین لامپ رشته ای در مقایسه با نور خورشید برای تامین میزان معینی روشنایی، به میزان بیشتری انرژی الکتریکی برای هر متر مربع نیاز دارد و میزان بیشتری گرما تولید می کند. مشارکت نور طبیعی در تامین روشنایی هر ساختمان باید در عین توجه به مقابله با جذب حرارت نامطلوب صورت پذیرد. 
ایده ی بهینه کردن ارتباط میان سایه و نور طبیعی هدایت شده به درون فضای معماری،به شکل های جدید ممکن است. نور شکن های بزرگ پیش ساخته از بتن، که رنزوپیانو در مجموعه ی منیل در هوستون تگزاس استفاده کرد، نمودی زیبا از این اشکال تازه را به نمایش گذاشت. 


نورشکن های بتونی در مجموعه Menil - رنزو پیانو

 



نمونه ی دیگر، مرکز طراحی در لینز استرالیا، کار توماس هرتزوگ است. در این پروژه، از سیستمی استفاده شده است که قابلیت انعکاس و خنثی سازی پخش نور طبیعی را دارد.


مرکز طراحی Linz در استرالیا - توماس هرتزوگ

شیشه، معماری قرون جدید را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. اگر چه کاربرد این ماده ی ساختمانی در دهه های 50 و 60 قرن بیستم باعث بروز مشکلاتی شد، هنوز هم شیشه یکی از مصالح تضمین شده با کارایی خیلی خوب در معماری خورشیدی است.

جیمز کارپنتر، معمار و طراح شیشه و نور نیویورک، از شیشه دیاکرومیک برای ایجاد تأثیرات نوری استفاده کرده است. در مدلی که او برای کار در کلیسا پیشنهاد داده است، بیننده به محض مواجهه با اشکال هندسی ناشی از نور، به اهمیت این ایده و حضور آن به عنوان یک هدف از ابتدای شکل گیری طرح پی می برد. از آنجا که این برخورد الزاما به بهینه سازی در مصرف برق نمی انجامد، واضح است که جستجوی روش های جدید برای مطلوب کردن کاربرد شیشه به عنوان یک ماده ی ساختمانی مورد نیاز است.

شیشه الکتروکرومیک،دستاورد جالبی است که از طریق افزودن خواص متحرک به یک ماده ثابت به دست آمده است. شیشه ی الکتروکرومیک، با استفاده از جریان الکتریکی به مدت چند ثانیه می تواند به یک سطح کدر تغییر یابد. 

ایده ی دیوار چند لایه ی تمام متحرک را، که مثل آفتاب پرست قادر به واکنش نسبت به محیط باشد، مایک دیویس از شرکت ریچارد راجرز دنبال کرد. مایک دیویس یک شخصیت پیش رو در کشف زمینه های جدید در تکنولوژی شیشه محسوب می شود. از فعالیت های او می توان به مطالعات متنوع در زمینه اولین نمونه های جداره های درخشان چند پوسته (multi-skin glazing) برای پروژه تحقیقی موسوم به پروژهء 218 اشاره کرد. 

دیوار مجوف و قابل تهویه (ventilated cavity wall) جداره ی خارجی ساختمان لویدز لندن، در عین کارایی حرارتی بالا، نمونه دیگری است که نور طبیعی تلطیف شده را به شکل بهینه در اختیار فضاهای داخلی قرار می دهد.




ساختمان لویدز لندن - ریچارد راجرز

یکی از زمینه های مناسب برای مطالعه و تحقیق، بررسی امکان کاربرد گازها، مایعات و حتی اجسام یا مواد ارگانیک است که می توان آنها را بین دو جداره ی شیشه یا به نحوی که به خود شیشه شکل دهند، استفاده کرد. به همان صورتی که در جام های شیشه در ساختمان لویدز لندن به کار رفته است. 

هنر استفاده از نور طبیعی برای ایجاد تأثیرات نمایشی، هنوز هم یکی از موضوعات مورد توجه در معماری است. در این زمینه فناوری های جدید، امکانات جدیدی را پیش روی گذاشته اند.

ساختمان رایشتاگ برلین، محل مجلس جدید آلمان است که توسط نورمن فاستر و شرکاء اجرا شده است. ایده ی مبتکرانه این پروژه در مورد مسئله ی انرژی، نهایتا به سازه ای با نمود بیرونی در بالای ساختمان، با قابلیت هدایت نور انجامید. این تعبیر جدید از یک گنبد، که جایگاه بازدید کنندگان است، نور طبیعی را به واسطه ی صدها آینه ی تشکیل دهنده ی قیف میانی، به بخش زیرین ساختمان یعنی مجلس منعکس می کند. 


گنبد نورگیر مجلس رایشتاگ برلین

یکی از اجزای شاخص بانک هنگ کنگ، کار دفتر فاستر، آتریوم تامین کننده ی نور طبیعی در ساختمان است. تامین نور در این ساختمان از راه بازتاب نور از سطح دو آینه ی بسیار بزرگ میسر شده است. صفحه ی جمع کننده ی نور آفتاب در بیرون، از صدها آینه ی کوچک، که مسیر نور آفتاب را دنبال کرده و آن را به سمت آینه ی مقعری در بالای آتریم می تابانند، تشکیل شده است.

این آینه ی مقعر، نوررا به درون فضا و حتی زیر کف طبقه ی شیشه ای ساختمان هدایت می کند. اسکیس اولیه ی نورمن فاسترف به بهترین شکل نحوه هدایت نور به زیر زمین را نشان می دهد. 

  


هدایت نور به طبقات پایینی بانک هنگ کنگ - اسکچ نورمن فاستر

باتری های خورشیدی:
نور ملموس ترین انرژی تجدید پذیر است. امروزه روش های جدیدی از جمله (باتری خورشیدی) برای تبدیل این انرژی به جریان برق در دسترس است. فیزیک دانی به نام هنری بکرل کشف کرد که هنگام برخورد نور به ترکیبی از مواد حاوی سیلیکون، ولتاژ الکتریکی تولید می شود. این کشف انقلابی به پیدایش این نظریه که امکان تولید انرژی الکتریکی از نور طبیعی در فرآیندی شبیه به فتوسنتز وجود دارد، انجامید. 

با به کار گیری لایه های بسیار کم ضخامت از سیلیکون روی صفحاتی مثل شیشه یا صفحات فلزی هم، می توان به شکل های متفاوتی از باتری های خورشیدی دست یافت. 

تولید سلول های باتری خورشیدی با سیلیکون کراپ (silicon crop)، که محصول جانبی از صنعت کامپیوتر است آغاز می شود، به نحوی که ابتدا آن را به صورت مذاب در می آورند، سپس آن را به شمش تبدیل کرده و نهایتا بلوک های تراش خورده را از ان می سازند. مرحله آخر کار برش این بلوک ها به صورت صفحات باریک به شکل ویفر خواهد بود. 

باتری های کریستالی خورشیدی عموما به صورت صفحات باریک به شکل ویفر موجودند و برای محافظت، هنگام استفاده در فضای بیرون، آنها را در پوشش های پلاستیکی یا شیشه ای نگه می دارند. صفحات این باتری ها بر حسب نیاز مشتری می توانند با ابعاد یا خروجی های متغیر تولید شوند. 

تمام محصولات ساخته شده برای فضا، از طریق انرژی خورشیدی و سلول های باتری خورشیدی (pv) تغذیه می شوند. در تلسکوپ هابل، از سلول های باتری خورشیدی غیر کریستالی با بالاترین میزان کارایی تا به امروز، استفاده شده است. اگر تلاش دانشمندان ناسا برای تامین نیروی مورد نیاز ماهواره ها و همچنین فضا پیماها نبود،چنین پیشرفت هایی در زمینه ی ساخت باتری خورشیدی (pv) به وجود نمی آمد. در طول بر نامه ی آپولولو، تکنولوژی تولید باتری خورشیدی دچار تحولات عظیمی شد. کارایی سلول های خورشیدی ازآن زمان تا کنون به چهار برابر افزایش یافته است. 

صفحات باتری خورشیدی در حالت ایده آل باید مادامی که خورشید می تابد در معرض آن قرار گیرند. طبیعتا با تغییر جهت تابش خورشید این امر غیر ممکن می شود. اما امکان زاویه دادن به صفحات برای استقرار در بهترین جهت ممکن وجود دارد. همچنین نصب این صفحات به صورت خوابیده یا به شکل عمودی روی سقف یا نما وجود دارد. اما این امر تا حدی به کاهش کارایی و بازدهی باتری می انجامد. 

استفاده از باتری خورشیدی با قرارگیری صفحاتی ازسلول های متنوع در کنار هم ممکن خواهد بود. این سلول ها می توانند با هر شکل و اندازه ای روی هم قرار گیرند. می توان از یک باتری خورشیدی برای تولید الکتریسیته در یک ماشین حساب استفاده کرد یا با ادغام هزاران صفحه ی باتری خورشیدی در کنار هم، مزرعه ای از باتری های خورشیدی ساخت. 

کاربرد باتری خورشیدی در ساختمان، توجه معماران سراسر جهان را به خود جلب کرده است. در بسیاری از پروژه های موفق شناخته شده از صفحات باتری خورشیدی به عنوان قسمتی از سیستم پوشش یا نمای ساختمان استفاده شده است. استفاده از این مصالح جدید که ملزومات مخصوص به خود را به خصوص از نظر زاویه ی جهت اقتضا می کند، به مسئله ی طراحی ساختمان بدل شده است. 

غرفه ی طراحی شده ی نیکلاس گریم شاو در نمایشگاه شهر سویلدر سال 1992، کاربرد جدید سلول های باتری خورشیدی را نشان می دهد. در این پروژه، سلول های باتری خورشیدی روی جمع کننده های سقفی با شکل های زیبا نصب شده است و علاوه بر سایه اندازی، نقش تامین نیروی لازم برای پمپاژ آب خنک کننده ی نمای ساختمان را بر عهده دارند. 

از آنجا که تولید سلول های باتری خورشیدی کم است، هزینه ی تولید آن بالاست. در صورتی که تقاضا برای تولید این محصول افزایش پیدا کند، قیمت آن به میزان محسوس کاهش می یابد. بسیاری از دولت ها در حال حاضر سوبسید هایی را برای افزایش میزان تولید این محصول در نظر گرفته اند. در سال 1990 در آلمان برنامه ی هزار سقف طرح ریزی شد. در ژاپن نیز در سال 1995 برنامه ی مشابهی تحت عنوان هفتاد هزار سقف طرح ریزی شد. 
از آخرین دستاورد های ژاپنی ها می توان صفحات سقفی باتری خورشیدی غیر بلوری (amorphous) اشاره کرد. نمای متشکل از باتری خورشیدی که برای بهبود برنامه انرژی رسانی در آخن (Aachen power utilities) کشور آلمان با همکاری فلگسول صورت گرفت، از اولین نمونه های از این دست در جهان محسوب می شود. 

امکان کار گذاشتن ورقه های سلول های باتری خورشیدی بین دو ورقه شیشه، کاربرد جالب دیگری داردکه در آن بخشی از صفحه می تواند به عنوان وسیله ای برای ایجاد سایه عمل کند و اجازه ی عبور نور از شکاف های مابین سلول ها را فراهم سازد. تصویر کتابخانه ای که مشاهده می کنید، نشان می دهد که این تکنولوژی چگونه می تواند در معماری استفاده شود. 

دفتر نورمن فاستر و شرکا با همکاری نوربرت کایرز، اولین نمونه های پرده های پوشیده شده از باتری خورشیدی را ارائه دادند. این پرده ها در ساختمان های قدیمی می توانند به عنوان شاتر های قابل تغییر یا پرده های کرکره ای متحرک کاربرد داشته باشند. کلیه قطعات سایه انداز به عنوان محلی برای نصب سلول های خورشیدی ایده آل هستند. چرا که ضمن قرار گیری در مقابل خورشید می توانند با تغییر مسیر نور در طول روز، جهت خود را تغییر دهند. برای این کار سیستم های کنترل کننده ی پیچیده با استفاده از کامپیوتر لازم است تا میزان استفاده از نور خورشید، سایه اندازی لازم و جمع آوری انرژی را اولویت بندی کند.

کاربرد LED

 

 

ديود منتشر کننده نور Light Emitting Diode) LED )در دنيايي که به سمت اتمام منابع انرژي طبيعي پيش مي رود استفاده LEDs.irبهينه از انرژي هاي موجود ، از مسائل مهم روز محسوب می شود . از جمله محصولات مطرح دنياي الکترونيک ديودهاي منتشر کننده نور يا LED ها هستند . در سال های اخیر سیر تحول عظیمی در روند تولید این محصول را شاهد بوده ایم و عليرغم تصور عمومي ، نه تنها در نمايشگرها ، تابلوها و دستگاه هاي تخصصي به کار مي روند بلکه از دنياي خود فراتر رفته وارد دنياي جديد نور پردازي و زيبا سازي گشته اند و استفاده بسيار وسيعي در صنعت روشنائي دارد.در حال حاضر کليه رنگ هاي قابل رویت موجود در طبيعت (بیش از 16 ميليون رنگ ) ، LEDبه صورت مستقيم يا غيرمستقيم (از طریق DMX – Digital multiplexer ) بدون نياز به هيچ گونه لنز يا فيلتر رنگي که در پروژکتورهاي معمولي جهت تغيير رنگ به کار مي رود ، به تنهائي به وسيله LED قابل توليد مي باشد. با ترکيب رنگ LED هاي مختلف مي توان به طيف رنگي بسيار زيبائي همچون رنگين کمان دست يافت که کنترل تک تک رنگ ها در اختیار خواهد بود.

بسته به نوع اتصال مجموعه LED های بکاررفته ، ولتاژ ورودي از 5 ولت تا 220 ولت قابل تغيير مي باشد.به عبارتی درصورتی که قصد تعویض لامپ های معمولی را دارید ، هیچگونه نیازی به تغییر سیم کشی کنونی نمی باشد.کارائی بالای سیستم های نورپردازی LED را علاوه بر مسائل فنی ، بررسی و مقایسه طول عمر و مضرات احتمالی سیستم بیشتر مشخص خواهد کرد. جهت ترسيم نماي صحيح ، طول عمر ، مصرف و قيمت محصولات LED و لامپ هاي معمولي بايد مقايسه گردند. 

نوع منبع نور
نور مرئي
پرتوهاي نامرئي
گرما


لامپ هاي اديسوني
%3- 5
%30-40 IR
%67- 55

لامپ هاي هالوژن
%6- 8
%40-50 IR
%55- 40

لامپ هاي فلورسنت
%15- 25
%15-20 UV
%70- 55


LED (2007)
%20- 30
%0
%70- 80


لامپ هاي بخار سديم
%40- 60
%20-30
%20- 30

نگاهي به مقایسه فوق نشان مي دهد که LED ها حدود 70 تا 80 % انرژي را به گرمايي نامحسوس تبديل مي کنند ولي با اين وجود ، کم مصرف ترين منبع نوري حاضر دنيا هستند.توليد نکردن اشعه هاي مضر براي انسان خود به تنهائي ، ملاک ارزشمندي براي انتخاب نوع لامپ مصرفي مي باشد.عمر بسيار بالا ، اين محصول را به منبع نوري ايده آل ، فارغ از مشکلات پرپر زدن (مانند لامپ هاي فلورسنت) يا ناهماهنگي ناشي از به تعويق افتادن تعويض لامپ هاي از کارافتاده معمولي و مقرون به صرفه تبديل کرده است.طول عمر LED با کيفيت حدود 100000 ساعت مي باشد که چندين برابر لامپ هاي معمولي است البته به شرط رعايت عوامل موثر بر عمر LED که عبارتند از:تبادل گرمائي ، نوسانات برق و ايزولاسيونبا درنظر گرفتن عوامل فوق و مقايسه شدت نور لامپ هاي مختلف ، به جرات مي توان LED را مقرون به صرفه ترين محصول نوري حاضر دنيا دانست LED. جدول مقايسه نور توليد شده در منابع نوري مختلف گوياي اين مطلب است . 


لامپ هاي اديسوني 5- 10 Lm/Watt
لامپ هاي هالوژن 8-15 lm/Watt
لامپ هاي فلورسنت 60-80 Lm/Watt
LED (SSC P4 2007) 90-120 Lm /Watt (10,2007)
لامپ هاي بخار سديم 160 - 200 Lm/Watt (Yellow Street Lamps)


در حال حاضر با توجه به عمر طولاني ، عدم توليد حرارت و کم مصرف بودن LED ، اين محصول استفاده وسيعي در نورپردازي هتل ها ، سالن هاي اجتماعات ، راهروها ، خصوصاً در برق اضطراري هتل ها دارد. تنها مسئله باقيمانده تفاوت قيمت محصولات LED با لامپ هاي معمولي مي باشد ، که با در نظر گرفتن طول عمر ( مدت زمان نياز به تعويض لامپ ) ، مصرف انرژي ناچيز و توليد نکردن حرارت که به صورت غيرمستقيم باعث کاهش مصرف دستگاه هاي برودتي نيز مي گردد، کاملاً منتفي است .قيمت يک لامپ هالوژن LED مرغوب 3 وات با شدت نوري معادل هالوژن معمولي تقريباً 4 تا 5 برابر گران تر از هالوژن معمولي درجه يک مي باشد و در مقابل مصرف لامپ هالوژن LED ، 13 برابر کمتر از هالوژن معمولي و عمر آن حداقل 5 برابر هالوژن معمولي است.به عنوان مثال درپروژه سالن فرودگاه تبريز ، مصرف مورد نياز جهت روشنائي حدود 86 کيلو وات پيش بيني شده بود در حالي که مصرف کنوني سالن با پروژکتورهاي نصب شده از نوع Power LED ، تنها 7 کيلو وات مي باشد و اين خود گوياي کاهش 90 درصدي مصرف برق مي باشد که کاهش چشم گير هزينه را در پي خواهد داشت . علاوه بر اين هزينه هاي نصب ترانس ، کابل فشارقوي و تجهيزات برق 220v نيز عملاً مورد نياز نمي باشد.علاوه بر کليه محاسن فوق يک مشخصه اساسي که لامپ هاي LED دارند ، LEDقابليت کار با يک سيستم UPS معمولي در مواقع قطع جريان برق مي باشد که در مواقع قطع برق تا زمان Load ژنراتور به کار می آیند و گزینه مناسبی در فضاهاي عمومي ، هتل ها ، استخرها و فروشگاه ها دارد. علاوه بر این محصولات نورپردازیLED به علت توليد نکردن حرارت ، هيچ گونه اثر سوئي در محيط داخل ساختمان مانند تجمع گرد و غبار و خرابي هاي ناشي از گرماي زياد را به دنبال نخواهد داشت .در نهايت با برررسي هاي به عمل آمده در مدت کمتر از يک سال کليه هزينه هاي سرمايه گذاري شده در قالب صرفه جويي در مصرف برق و هزينه هاي ناشي از آن ، تأمين و پس از اين مدت تبديل به پس انداز خواهند شد.

color: #008080;

نور در معماری داخلی

 

 نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب است. با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است. این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است. اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است.
در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود. ابتدا این نکات را مرورکرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35% و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد. رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.
در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
شدت روشنایی: برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود. شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.
شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود. 
سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود.
همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر شرایط جدید تطبیق دهد. ( مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد).
در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود.
حفظ شدت روشنایی: به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود.
شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود.
کنترل خیرگی چشم: به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.
لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است.
چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.
انعکاسات ناخواسته: برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود:
۱ - درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح 
۲ -تامین روشنایی مناسب برای سطوح 
هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است. با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاً نوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند. سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد.
انتخاب مستقیم روشنایی: سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد.
روشنایی غیرمستقیم: نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است. همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد. محل قرارگیری چراغ ها: ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نورکافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد.
این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است.
در مورد توزیع با زاویه بسته: به منظور حصول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیک تر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.
رنگ و ترتیب رنگ ها: علاوه بر انعکاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ های مناسبی باشند. به طور کلی رنگ ها نباید قوی یا خیلی ضعیف باشند. رنگ های قوی می توانند باعث خستگی مفرط چشم شوند. مخروط های چشم در اثر خسته شدن باعث دیگرگونی تاثیر رنگ ها می شوند. رنگ های ضعیف نیز به همین صورت باعث خستگی چشم می شوند.
ترتیب رنگ ها در قسمت اصلی داخل اماکن بایستی ساده و غیر مزاحم باشد. به کمک مراکز آسودن بصری به شکل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و ... محیطی که از نظر بصری رضایت بخش است، ایجاد می شود. از پنجره ها نیز برای این منظور استفاده می شود.
رنگ های گرم عبارتند از: قرمز، زرد، کرم، قهوه ای و... .
رنگ های سرد عبارتند از: آبی ها و سبزها و... .
انتخاب رنگ به محیط احساسی که تمایل به ایجاد آن است، بستگی دارد. رنگ های گرم از لحاظ بصری مهیج هستند؛ در حالی که رنگ های سرد، آرامبخش و متعادل هستند. تاثیر دیگر رنگ های گرم یا سرد روی اندازه های ظاهری اتاق است که کوچک تر و بزرگ تر از مقدار واقعی به نظر برسند. رنگ های گرم باعث کوچک تر به نظر رسیدن اتاق می شوند؛ در حالی که رنگ های سرد، اتاق را بزرگ تر نشان می دهند.
انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:
۱ -کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود. 
۲ - شرایط داخل اماکن 
۳ - سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد 
برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولاً در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند.
انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد. در شدت روشنایی کم، نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد، نیاز به دمای رنگ بالا . این انتخاب احتمالاً پیرو این مسئله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود، در حالی که دمای رنگ پایین که بشر هنگام شب در اطراف آن می نشست، برابر با شدت روشنایی کم تصور می گردید. انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد.
رنگ نور آن تاثیر حسی است که به وسیله مجموعه طول موج های مختلفی که توسط چشم دریافت می شود، ایجاد می گردد. رنگ نور را نباید به عنوان یک مشخصه سطوح منعکس کننده نور تلقی کرد. رنگ نورهای منعکس شده از سطوح، به انتخاب نوع منبع نوری بستگی دارد. نهایتاً اینکه تصمیم گیری در مورد اینکه یک سطح رنگی در زیر نور یک منبع نور خاص چه رنگ به نظر خواهد رسید با استفاده از تجربیات عملی ممکن می گردد

مسیر سایت